Olika nivåer av bra.

Under jul och nyår så gör jag nog som många andra – släpper spärrarna och bara äter vad jag vill. Det brukar leda till att det blir mycket socker. Just nu mår jag så pass bra att det har fungerat bra att släppa kontrollen, tankarna har inte varit för hårda. Det har varit skönt att äta allt det där man längar efter och som hör till julen, men lika skönt är det att den perioden tar slut efter ett tag.

Nu har det inte gått många dagar på det nya året, men varje dag har varit fri från vitt socker, spannmål och mjölkprodukter (okej, igår unnade jag mig lite mjölk i kaffet..) och jag känner redan en stor skillnad i energin. Jag kan inte sätta fingret på hur jag känner energin, men på sätt och vis känns det lite lättare typ.

Första dagarna förföljdes jag av huvudvärk. Av tidigare erfarenheter så vet jag att det kan ske när man slutar ge kroppen socker. Givetvis kan annat spela in också, men det visar ändå så tydligt hur lätt man blir beroende av det där söta. Suget var ju också där de första dagarna, men börjar redan nu försvinna.

Jag har inga planer på att bli sådär extrem som jag har varit, jag vill inte bli det då jag vet hur jobbigt det är och hur mycket det förstör. Jag vill njuta av min mat, jag vill våga äta – men jag vill också känna precis så som jag gör nu. Det är genom att som igår – unna mig mjölk i kaffet – jag hoppas kunna hålla det extrema beteendet och kontrollbehovet borta. Klarar jag av att göra såna saker utan att både få dåligt samvete eller helt tappa den tanke jag har så är jag på rätt väg.

Det här är ingen nyårslöfte, ingen diet eller något jag bara gör för en kort stund – det är så här jag vill leva – 80% bra, 20% mindre bra. Inget är dåligt, det finns bara olika nivåer av bra 🙂

Leave a Reply

