Hjälp där det behövs.

När jag cyklar till jobbet så lyssnar jag på radio. Alltid P3. Och just nu så går ju Musikhjälpen som många av er förhoppningsvis har lagt märke till. Jag kommer givetvis ge något bidrag till kampen att stoppa spridningen av HIV och har egentligen redan gjort en liten del i och med att intäkterna från helgens tävling gick oavkortat till Musikhjälpen. (Bara det gör tävlingen än mer fantastisk!)

När jag lyssnade på dagens program så växte sig en liten tanke fram… Det här är ju ett gyllene tillfälle för dig käre SD-anhängare att visa att du faktiskt menar allvar med att ”du inte är rasist” och att du faktiskt tror på allas lika värde. Ett av slagorden som SD använde sig under valet i höstas handlade ju om att stoppa invandringen hit och istället ge hjälp på plats. Helt tomma ord tror jag kanske inte att det är, men givetvis, för många av er som faktiskt röstade på SD är dessa ord något ni kan använda för att skydda er själva och lätta lite på det där samvetet som kanske knackar på axeln men så mycket mer betyder det nog inte för er. Så, upp till bevis nu. Ni om några bör ju vara de största bidragsgivarna till allt som hjälper våra medmänniskor runt om i världen. (Givetvis är jag medveten om att HIV är något som existerar även i Sverige, men vår kunskap och vård är betydligt bättre än på många andra platser i världen så jag ser att hjälpen främst behövs dit). Eller, är “hjälp där” bara tomma ord?

Dessa insamlingar som Musikhjälpen är fantastiska i min mening. Så ofta kan man känna sig liten och oförmögen till att förändra något. Men, även det minsta bidrag växer sig större när vi är flera som går ihop. ”Många bäckar små..” stämmer så bra när vi kommer till saker som dessa.

Samma gäller egentligen oavsett vad vi gör. “Pay it forward” och behandla andra som du själv vill bli behandlad – för varje bra sak, handling och till och med tanke så kommer vi ett steg närmare en vackrare värld. Hur bidrar du?

Leave a Reply

