Tävling.

Woho. I lördags tävlade jag. Och hur skoj var inte det?!

Jag och mitt fantastiska team (Elin, My och Martin – ni var grymmast!) tog oss till semifinal. Och vi gjorde det genom att ha roligt, vara ödmjuka och veta våra egna styrkor och svagheter. Vi visste när vi skulle ta ett steg bakåt, men också när vi skulle kliva fram. Jag är grymt nöjd med vår prestation. Nedan följer en liten beskrivning vad dagen bjöd på;

Event 1;
20 marklyft
30 armhävningar
40 svingar
30 DU
20 frontböj

Jag fick 10 marklyft, 13 svingar och så många frontböj jag orkade på min lott. Marklyften på 70 kg var inga problem alls, vikten flög upp. Svingarna (16 kg) var på gränsen till för lätta – när vikten på KB:n är för lätt så är det svårare att få upp tempot tycker jag. Hörde någon i publiken kommentera mina svingar (“snygga svingar!) och det får mig att le än idag. Att sätta standards och göra allt korrekt är mycket viktigt för mig. Även frontböjen kändes ok (lite segt i benen då uppvärmningen genomfördes utan vikter..) och jag lyckades få till 13 st.

Event 2;
30 shoulder to over head
3 repklättringar
20 m utfall
20 burpees över box

I detta event fick jag lite mindre att göra – gymnastiska övningar är inte riktigt min grej. För att orka hålla tempot uppe i pressarna (som jag var med och körde) så blev det sammanlagt 15 reps i detta even. De där 15 pressarna var som ingenting. Jag studsade upp och ner som en Duracell-kanin och hade lätt kunnat göra lika många till. Underbar känsla!

Efter event två så gick endast de 13 bästa vidare, och trots lite sämre tider än planerat så klarade vi denna gräns.

Event 3;
20 squat clean
20 m skottkärra
20 m däckvält
20 boxhopp

Wow! Så mycket tungt! Inte ofta sånt sker på en mindre tävling. Grymt skoj! Uppdelningen blev att jag fick göra 5+5  squat clean (40 kg) för att sen hoppa in i däckvältet om Martin behövde hjälp. Blev dock bara ett däckvält för mig då mina ben tog allt för mycket stryk av de squat clean jag gjorde. Men, vi var grymt snabba och tog oss vidare även efter detta event.

Event 4;
60 wallballs
60 pullups
4 x 50 m sprint

Jaha. Kanske inte mer än rätt att ett event innehöll lite mer gymnastik. Tyvärr så fungerade inte wallballs alls för mig så jag valde att låta mina teamkamrater genomföra detta event själva (okej, två wallballs fick jag ihop..). Det kändes dock helt rätt att stå lite bredvid då det ändå var laget som skulle prestera och inte bara jag. Tyvärr så räckte vi inte hela vägen fram och vår resa tog slut efter detta event..

Som sagt. Grymt skoj att tävla igen. Och helt underbart att få vara en del av CrossFit-världen igen. Nog märktes det att ungdomarna som ansvarade för tävlingen var nya och inte hade helt koll på allt, men hey, vi har alla varit där och de gjorde helt klart bra ifrån sig. Det ska mycket till för att man ska våga ställa sig som domare eller funktionär i en tävling, och att dessutom våga säga emot och stå upp mot de som är äldre är än mer otroligt. Bra jobbat!

Hmm.tävla snart igen kanske? 🙂

One thought on “Tävling.

  1. Pingback: 2014 – året med avslut, men också en början. | Endast den som ger upp förlorar.

Leave a Reply

