Tankar från en parkbänk.

Stor och stark är inte längre prio nummer ett. Glad och lycklig har tagit över första platsen. Mindre krav och mindre kontroll är det som gäller för att jag ska nå mina mål. För vad är mina mål? Egentligen är ju målet att vara just glad och lycklig (och okej, jag vill ju vara stark samtidigt också ;)). Men allt det där andra som jag vill, alltså vara stark, snabb, estetiskt tilltalande etc kommer automatiskt om jag även är glad, lycklig och nöjd. På alla fronter!

Vad gör ett missat träningspass? Eller ett träningspass som kortas av? Vad gör det om jag äter den där godsaken någon dag i veckan? Eller äter ute med min fina sambo? Nada. Det kallas att leva. Och det är vad jag ska göra.

Det låter så lätt, så lätt. Men det är så svårt. Jag kommer antagligen få kämpa en hel del, men det är det nog värt. Det handlar ju ändå om att göra det jag vill. Bara det.

I måndags gjorde jag något jag ville och har velat länge. Jag sprang i skogen tillsammans med andra löpentusiaster. Jag var med på mitt första löppass med Eskilstuna Trailklubb. Fantastiskt skoj! Och så underbart att få vara del av en grupp igen. Uppvämning, intervaller i Vilstabacken (alltså, jag blir inte av med de där backarna!) och sen några kilometer obanat i pannlampans sken. Att en timme kan gå så fort?!

Ikväll hoppar jag tillbaka in i vanliga programmeringen igen. Och det är precis så det ska vara. Leka loss och träna för att det är roligt och för att jag vill, inte för att jag måste eller känner mig lat och oseriös. Detta kommer vara min väg tillbaka till att längta efter varje träningspass, oavsett vad det innehåller. Men framförallt min väg till att för en gångs skull känna mig nöjd – på riktigt!

Leave a Reply

