OPTathlon 2014

Jaha. I helgen var det OPTathlon. Jag har varit stressad, nervös och haft ångest inför den dagen i någon månad nu. Vikterna är tyngre än vanligt, rodden är inte vad den har varit och sen skulle man dessutom gå och bli sjuk veckan innan. Att slå några pers fanns inte på kartan och att veta om att formen är långt från den bästa är inte bra för mitt lilla huvud – jag blir så elak och dum mot mig själv då.

Aja. Att spendera en dag på CrossFit Uppsala är inte fy skam iallafall. Ångesten och nervositeten syntes på långa vägar i både  mitt kroppsspråk och mina ögon och det blev inte bättre av att vi dessutom skulle väga in oss där på morgonen. Sambolivet och ja, dålig karaktär har ju satt sina spår de senaste veckorna kan jag erkänna och jag och min kropp är inte bästa vänner just nu..att ställa sig på vågen, ja, inte skulle det bidra med något bra inte.

Men! Jag har en fantastisk coach som känner mig bättre än vad jag själv känner mig. Martin tar mig åt sidan, pratar lite lugnande med mig och sen fixar vi hela invägningen utan att jag ser en enda siffra. Nerverna lugnar sig en aning.

Börjar värma upp. Lite stel är jag allt. Starta i första heatet i första eventet;

  1. Max C&J inom 10 min.

Fredagen innan detta äventyr gjorde jag min tyngsta power clean efter AXA. Jag börjar närma mig mina tidigare vikter, så det här skulle nog ändå blir skoj. 65 kg på stången vid första lyftet, och vilket lyft jag gör! Måste ha varit en av mina snyggaste överstötar på länge! Landar tillslut på 75 kg (failar precis på 77 kg) och känner mig nöjd. 2 kg mindre än förra året och helt klart godkänt efter några månaders löpfokus.

jag 2014Bild från CrossFit Uppsala

  1. Trestegshopp

Nepp, jag är fortfarande inte skapt för dessa hopp. Kan elefanter hoppa? Nepp..

  1. Row repeats (500 m-rest 90 sec-500 m)

Vem hade inte ångest inför detta?! Körde lite intervaller på AD innan för att få upp pulsen. Försökte lägga upp en plan för vilken tid jag skulle köra efter. Börjar ro. Första 500 m fixar jag på 1.49. Lite för kontrollerat tror jag, för jag nådde aldrig den där hemska känslan man brukar få. Vila 90 sek och försöker andas så mycket som möjligt. Börjar ro igen, satsar på samma snitttid första 250 m för att sen öka. Andra tiden blir 1.46. Absolut nöjd, men vet att jag hade kunnat ro snabbare då jag faktiskt mår riktigt bra efter eventet. Plockar jag bara fram vilja så har jag ju bättre tider i mig!

  1. Unknown circuit – AMRAP 3 min av 1 C&J @60% av 1, 3 burpees utan hopp, 2 C&J, 3 burpees osv..

45 kg på stången är relativt lätt för mig. Så detta event skrämde mig inte överhuvudtaget. Fick tipset att gå all in 1 min för att se hur långt det räcker, och nog gick jag all in! Pulsen var hög och mot slutet fick jag ta till röstresurserna för att få upp vikten. Hann till 6 C&J + 1 burpee. Helt klart nöjd. Även nöjd med att jag mot slutet höll i stången och vilade istället för att dumpa, sparade några sek på det.

  1. Kast bakåt med kula.

Tror jag kastade längre än förra året..

  1. 3 km löpning på tid.

Innan förkylningen hade jag förhoppningar på en riktigt bra tid. Med en förkylning som påverkade lungor och puls så var jag nöjd med att ta mig i mål. Öppnade i kontrollerat tempo och såg alla springa iväg. Iår gjorde det mig inget alls, jag vet vad jag kan inom löpningen och stressar inte längre upp mig. (Nog kan man se det som en vinst?!). Rullade på och sprang tillslut i mål på 16.55 – exakt samma tid som förra året! Helt klart godkänt!

Jag vet inte hur många gånger jag har sagt detta nu, men jag måste sluta begränsa mig själv med mina tankar! Jag vill sluta begränsa mig själv! Jag kan om jag vill, och jag är faktiskt duktig. Så är det. Ska bara banka in det också.. När jag och mitt hjärta (som tillsammans med Stina utgjorde min privata lilla hejarklack (så priviligerad med dessa människor i mitt liv!)) kom hem senare på kvällen så gjorde jag inte mycket mer än sov. Däckade totalt i soffan kl. 19.. Att jag somnade så tror jag var ett resultat på den psykiska belastning jag utsatt mig för, inte den fysiska. Jag var helt slut helt enkelt.

Jag är ändå glad att jag genomförde söndagens event. Jag har nya fräscha siffror att gå efter och allt kan bara bli bättre nu. Och, jag hade faktiskt en riktigt trevlig dag tillsammans med mycket trevliga människor. Vi ses väl nästa år igen? 🙂

Leave a Reply

