Utmaning på annat vis.

Igår firades en månads officiellt samboskap. Att vara sambo är fantastiskt men har också sina utmaningar. Den största för vår del skulle jag säga handlar om mat. Både jag och R utmanas på varsitt viss..jag får kompromissa och hitta andra vägar och R får stå ut med att testa massor, för honom, nya smakupplevelser. Och där får vi också lägga till att min fantastiska sambo är extremt, jag menar verkligen extremt, kräsen när det kommer till mat.

Sötpotatis är bara att skippa, kokosmjölk fungerar så länge man inte känner smaken. Ja, ni hör ju…två av de främsta ingredienserna för en mindre van paleoanhängare är i princip bannlysta. Så ja, strikt paleo har jag fått lägga på hyllan ett tag. Det får bli en mix istället av allt möjligt med det främsta målet att äta så rent och bra som möjligt.

Just det har väl inte heller gått så jättebra den senaste tiden..det där med att unna sig saker blir ju så mycket enklare när man är två (jag ogillar att äta onyttigt ensam..man måste ju dra med sig någon i fördärvet). MEN! Nu är det dags att ta ett ordentligt tag i detta igen, och inte bara för min skull utan även för att se om den där vackre mannen där hemma kanske blir en aning piggare av att få i sig bättre mat.

När jag tar tag i något så blir det ofta som en nytändning. I det här fallet så hittar jag nya recept och jag söker efter nya recept. Vågar testa nya saker. Och imorse slog jag på stort och gjorde en helt ny frukost för min del – Mug cake! Fantastiskt alternativ till den där gröten som vi annars äter, lite roligare och lite godare.

Min mug cake innehöll; ½ banan, 1 ägg och 1 dl havregryn. Detta mixades och sen rörde jag ner några krossade valnötter, lite frysta bär och smaksatte med kanel och kokosflingor (nepp, inte jag som är geniet bakom receptet, hittade detta på ICAs hemsida). Till mug caken hade vi sen lite turkisk yoghurt, mer frysta bär och lite äpple. Glömde givetvis att ta kort på denna vackra skapelse..

För min del var det gott och en grymt bra frukost. Fina R var lite skeptisk, men jag tror att det var en frukost som jag får servera igen. Yey!

Jag slog på stort och testade nytt även till frukosten på jobbet. Chiapudding! Jag måste vara en av de sista som testar detta, och ja, jag kommer definitivt äta det igen. Det bästa med chiapuddingen är nog att man kan variera den så otroligt mycket..och den verkar mätta bra. Ikväll ska jag även rulla ihop lite paleobollar – både vanliga samt några nya med morot som huvudingrediens. Spännande! Ska blir intressant att se om jag kan lura i min bättre hälft en eller två bollar..är jag bara tyst med vad de innehåller kanske det går bra 😉

Leave a Reply

