En helg i Sälen.

Jag vill ha helg igen! Helst skulle jag fortfarande vilja vara kvar i Sälen. Spenderade heeeela helgen i Sälen. Vi har vandrat. Jag har sprungit (både topptur och intervaller). O ch givetvis har jag gjort allt det där andra man gör en perfekt helg i Sälen – bastat, ätit, sovit och läst massor. Det är som att man trycker på en stor pausknapp så snart bilen rullar in på parkeringen vid stugan. Allt annat slutar existera och man bara är. Som jag älskar det.

Fredagen bjöd på 3 h vandring med föräldrarna. Kungsleden till att börja med. Galet vackert ute och riktigt varmt när solen låg på. Det gäller att hela tiden har koll på vart man sätter fötterna då det fortfarande är riktigt blött ute på fjället.

wpid-20140606_130414.jpg

wpid-20140606_141941.jpg

wpid-20140606_133915.jpg

wpid-20140606_124212.jpg

Väl hemma blev det snabb middag och sen intervallöpning. Längesen jag sprang rena intervaller. För att undvika för mycket slitage så gör jag annars alla mina intervaller på roddmaskinen. Det var riktigt roligt att springa intervaller (så här efteråt i alla fall..under tiden var det bara jobbigt :P).

När jag vaknade på lördagen mådde jag inte bra alls. Förkylning blandat med allergi. Försökte dricka massor och ta det lungt..och så vid kl 14 kom jag äntligen iväg på min långlöpning. 20 km låg framför mig. Första 5 km var som att springa i en bastu. Tryckande värme, sån där som är precis innan det åskar. Asfalt fram till Högfjället och bara uppför. Men, det gick faktiskt bra ändå. Svängde ner mot fjället och började sen springa mot Hemfjällsstugan (mitt vanliga gamla spår ja..). Och som jag sprang! Blev så lycklig över att känna hur enkelt det var att springa uppför. Där jag tidigare knappt orkat ta ett steg flög jag nästan fram nu. Underbart! (Okej, flög är en definitionsfråga..). När jag kom lite högre upp började terrängen bli svårare och tempot sänktes en aning, stenar, bäckar och lera, samt snö forcerades med stor koncentration. Härligt svalt var det där uppe på toppen också.. Upplevde aldrig någon energidipp under turen, och det var endast de sista 3-4 km som var jobbiga..men då var jag ju också ute på asfalt igen. Jag är så nöjd med denna tur!

wpid-20140607_145853.jpg

wpid-20140607_145859.jpg

wpid-20140607_165710.jpg

Leave a Reply

