Söndagstur.

 

Igår var jag ute på långtur igen. Uppladdningen var väl kanske inte den bästa. I lördags blev det en sen natt på stan och några glas vin för mycket (jag är extremt lättpåverkad och bara ett glas kan räcka för att kvällen ska bli extra snurrig). Söndagen visade sig sen vara varm så jag valde att ta det lugnt hela förmiddagen och en stund efter lunch samtidigt som jag laddade med massor av vatten. Matintaget var under all kritik, äggröra med bacon till frukost och en omelett precis innan löpturen..var tog kolhydraterna vägen liksom?! 🙂

Men! Turen igår gick fantastiskt bra! För att förbereda mig på den miljö som väntar i augusti så valde jag att springa en del av Sörmlandsleden igår. Sörmlandsleden är fortfarande banad men det är inte ett elljusspår och spåret innebär en hel del rötter, stenar och lera. Perfekt helt enkelt! I och med det mer avancerade underlaget så blev tempot lägre och huvudet var tvunget att vara med hela tiden. Känslan i kroppen var grym! Jag studsade lätt över alla rötter och stenar och orken fanns där hela tiden. För att bryta upp sträckan (17, 5 km) så valde jag att springa 5 km, gå några 100m samtidigt som jag drack och åt en dextrosol/GT. Uppdelningen blev således 5-5-4-3,5, och ja, helt plötsligt var jag liksom framme.

wpid-20140601_175956.jpg

wpid-20140601_190150.jpg

Sprang ensam igår och när man är ute så pass länge, igår blev det 2 h 19 min, så kan det lätt bli lite enformigt. Valde därför att lyssna på ljudbok samtidigt som jag sprang. Har gjort det inför flera olika långlopp – AXA för två år sen är förknippat med ”Du gamla, Du fria” av Liza Marklund och Vasaloppet är förknippat med ”Livet Deluxe” av Jens Lapidus. Detta års lopp kommer härmed att förknippas med ”Lyckliga gatan” av Liza Marklund (man ser ett tydligt mönster vad jag gillar för böcker..:P).

Självförtroendet fick sg en boost igår i och med att det kändes så bra att springa. Egentligen blev det bara jobbigt en gång under passet och det var de sista 3,5 km. Att det blev jobbigt berodde inte på den sträckan som redan var sprungen utan för att de km gick på asfalt..att springa i skogen är ju så otroligt mycket roligare!

Idag känner jag mig fräsch, kanske en aning tung i benen..men annars så känner jag mig redo för lika många km till 🙂

Leave a Reply

