Lögnare?

Nu är jag upprörd igen.

Jag vet inte om det är för att jag själv kämpar med höga prestationskrav och en känsla av att aldrig vara tillräckligt bra som jag reagerar på följande artikel; http://www.runnersworld.se/artiklar/traningslognerna-vilka-anvander-du.htm

Ja, det är jag som är den Camilla som har kommenterat denna artikel. Och ja, uppenbarligen är jag en lögnare som ljuger om min träningsmängd, min form eller min kost. Bara för att jag tar åt mig och blir ledsen över innehållet i denna artikel.

Artikeln är skriven för att få folk att börja se sanningen. Vilken sanning? Att det de gör inte är tillräckligt bra? Om vi inte hade varit så rädda för vad andra tycker eller för att inte vara tillräckligt bra, hade vi då från början behövt använda oss av dessa lögner? Vem är den personen som säger sig träna 1 h istället för de sanningsenliga 30 minutrarna, som skyller på tung benstomme istället för att erkänna att kilona kanske är några för många eller som lovar att de äter nyttigt fast lunchen bestod av en pizza? Inte är det den självsäkra personen som mår bra! Den som säger allt detta är oftast i grunden osäker på sig själv, rädd för vad andra tycker om en och ogillar den situation denne befinner sig i. Hur mår denna person efter att ha kallats för lögnare? Givetvis finns det någon därute som sporras av det och rycker upp sig, men oftast med fel intentioner..man gör det för att bevisa för någon annan att det som sägs inte stämmer. Resterande vad gör dem? Jaa, oftast ger de upp..de duger ju ändå inte.

Att stjälpa någon annan eller såga denne hjälper sällan i det långa loppet. Visst, det kanske är så att någon överdriver mängden de tränar – men kan man inte möta det på ett annat vis än att kalla denna person en lögnare? Kan man inte berömma personen för att den faktiskt rör på sig och istället motivera denna till att röra på sig lite till? Tillslut kanske personen har nått den där timmens träning, men utan det dåliga samvetet!

Nej. Jag förstår verkligen inte vitsen med att såga någon vid fotknölarna. Jag ser inget positivt i det överhuvudtaget. Och för min del..vad gör det med min självkänsla att nu bli kallad lögnare? Kommer det få mig att känna mig säker på mig själv eller nöjd över vad jag presterar..tror inte det.

Varför kan man bara inte förstå att man kommer så mycket längre med beröm och motivation istället för sågning och dåligt samvete?

 

Leave a Reply

