#1milvartredjetimme – etappberättelse

Nedan inlägg har författats fortlöpande efter varje avklarad etapp.

Etapp 1 – kl.00.00 (5 km löpning)
Lyckades somna runt 19 och fick därmed ihop några timmars sömn (givetvis väljer en granne att ha förfest just denna fredag..). Att sova några timmar var både bra och dåligt. Bra för att jag verkligen behöver varje timme, men jäklar vad det var svårt att lämna sängen när klockan ringde! Lite kaffe, BCAA och blåbärssoppa senare så kände jag mig lite pigg iallafall.

Löpturen blev ju inte den snabbaste precis. Men, det är inte tiden som räknas det kommande dygnet. Det kändes bra i kroppen och mot slutet kändes det tom lätt. Sprang och lyssnade på Marathonpodden, riktigt inspirerande. Kändes lite underligt att passera stan och se alla som var ute och festade, helt normal är jag nog inte..

Nu har jag ätit två ägg och ska ta det lugnt innan nästa etapp drar igång. 7 kvar.

Första etappen

Etapp 2 – kl.03.00 (10 km cykel)
Tanken var att kanske sova en timme innan denna etapp. Men, nja, det gick inte riktigt. Vila i soffan med fötterna i högläge fick räcka, och jag tror att det gav mer än en kort sömn. Ny laddning BCAA och sen ut på cykeln.

Att cykla 10 km kändes lätt, kastvindarna från sidan är väl det enda jag kan klaga på. Benen kändes pigga, och ja, hela jag kände mig pigg. Återigen valde jag att lyssna på Marathonpodden, denna gång med Markus Torgeby. Alltså, den mannen! Jag är grymt imponerad av det han gör och hur han tänker.

Jaa. Två etapper avklarade. Kroppen känns helt klart bra fortfarande. 6 kvar.

Etapp 3 – kl.06.00 (5 km löpning)
Somnade och sov en timme. Inte bra! Det krävdes mycket mentalt jobb att dra sig ur sängen och ut i kylan. Men, vad fixar man inte med lite kaffe? 🙂 Jag är ändå ganska imponerad av mig själv som tar mig ut, det är inte någon som förväntar sig att jag ska springa och cykla hela tiden så att stanna inne är egentligen ganska enkelt. Men, känslan efter varje avslutad etapp är underbar, och nu är det ju dessutom ljust ute!

Jag är dock glad att jag bara springer 5 km de etapper jag springer. För det är tillräckligt jobbigt och segt. De resterande två etapperna med löpning har jag förhoppningsvis sällskap och det kan nog vara bra, få tänka på något annat en stund. Men samtidigt som det är tufft så njuter jag 🙂 Och, ja, vem skulle inte njuta över att se solen gå upp över ett lugnt och rofyllt Eskilstuna. Det är förbaskat vackert ute. Och den där duschen och frukosten som väntade när jag kom hem nu..den du!

3 gjorda. 5 kvar!

20140322_062007 (2)

Etapp 4 – kl.09.00 (10 km cykel)
Benen börjar bli lite sega nu och när motvinden sätter i så går det inte fort. Men, nu är  ytterligare en etapp avklarad och det gjordes med ett leende på läpparna. Solen har tittat fram och det är lagom kallt/varmt ute. Cykeletapperna är helt klart lättast under denna utmaning, känns lite som jag fuskar..men det gör jag inte, jag tar bara hand om min kropp och anpassar.

20140322_093259

Man får lite diffus tidsuppfattning när man sover en timme här och en timme där, samt har varit up and running sen kl 00. Men, det hör ju till och även denna del ska ju tränas under en grej som denna. Att övervinna den mentala tröskeln är minst lika, om inte mer, svårt som att faktiskt ta sig igenom varje sträcka. Men för varje vinst så växer man lite mer 🙂

4 klara, 4 kvar. Nu börjar ju det jag brukar kalla “nedförsbacke!” 🙂

Etapp 5 – kl.12.00 (5 km löpning)
Vad hände här? Helt plötsligt så är inte benen trötta längre och det finns spänst i stegen! Fick sällskap första delen av rundan av Kirre, alltid skönt att ha någon att prata med. När hon sen klev av så rullade det på grymt bra, kändes till och med bättre än allra första rundan inatt. Kan det ha så stor betydelse när på dygnet man springer?20140322_123547

Nu väntar lunch och vila. Blir ju en riktigt bra lördag detta.

5 klara, 3 kvar!

Etapp 6 – kl.15.00 (10 km cykel)
Efter lunchen försvann all energi och det var en seg Camilla som begav sig ut på cykeln. Även denna tur fick jag sällskap av Kirre, riktigt skönt i och med att jag var lite seg. Blåser fortfarande endel och det gör cyklingen liiite jobbigare, men det är fortfarande ganska så lätt. Under tiden som jag är i rörelse så känner jag mig iallafall förvånansvärt pigg. Trodde att jag skulle vara mycket tröttare vid det här laget..och visst känner jag att jag är trött när jag sitter stilla, men annat hade ju varit allt för konstigt.

Nu blir det till att vila ett par timmar igen och sen beger jag mig ut på sista löprundan. Förhoppningsvis i sällskap av Emma, det blir första löpturen för Team1337 på mer än ett år..tänk vad tiden går!

6 avklarade, 2 kvar! (Ingenting ju!)

Etapp 7 – kl.18.00 (5 km löpning)
Lite stelare och lite tröttare. Som tur var hade jag med min Emma på denna tur så det blev ändå en riktigt trevlig löprunda även fast låren nu börjar klaga lite. Men det är en skön och bra klagan, jag gillar att vara trött på det här viset. Det rullade på bra och jag är imponerad av min kropp som har klarat sig så bra hela vägen hit. En enda etapp kvar nu, helt otroligt!IMG-20140322-WA0002

Lite ont i en ljumske nu och en muskel bakom knät drar lite. Inget allvarligt och inget som hindrar mig. Ganska otroligt hur bra jag har klarat mig från krämpor..jag har annars en förmåga att få kramp, men inte nu. Yey!

Aja. Middag nu. Och sen sista etappen!

Etapp 8 – kl.21.00 (10 km cykel)
Nu är jag trött. Men samtidigt ser jag fram emot att ge mig ut på den sista rundan.

Det har nästan helt slutat blåsa så det går riktigt fort med cykeln, sista biten ligger jag på ordentligt bara för att. Kroppen svarar fortfarande bra och jag är förundrar vad den kan åstadkomma. Det är ju ett antal timmar man har varit igång nu och timmarna med sömn kan nästan räknas på en hand.

20140322_213318

Vilket fantastiskt roligt dygn jag har haft! Tack Pace on Earth! Grym idé detta. Nästa gång hoppas jag att jag har kommit ännu lite längre i min träning och att jag kan köra 10 km löpning hela tiden. För köra igen, det kommer jag definitivt göra.

Nu ska jag duscha. Äta. Och sen SOVA! 🙂   

Leave a Reply

