Rädsla.

Körde mitt andra pass på ASK idag. Folk måste undra vem den där sura tjejen i ett hörn är..när jag känner mig lite osäker och inte vet vad som gäller kan jag lätt se lite sur och hård ut har jag märkt. Det ÄR läskigt att börja träna på ett nytt ställe. Så många oskrivna regler att hålla sig efter. Men för varje pass lär man sig något nytt, och ja, efter två pass kanske jag inte ska förvänta mig att jag ska känna mig som hemma. Lyftarlokalen på ASK är iallafall grym och det var ingen som tittade snett på mig idag då jag la beslag på två stänger..pluspoäng på den.

Dagens träning då?
A. Bygg till en tung power snatch (ej max) – 46 kg (max är 50)
B. 10 varv för kvalité;
1 marklyft @120kg
2 clean&jerk @50kg
5 HR pushups

Jag har dragit på mig en lätt förkylning så jag försökte hålla ner tempot idag och då var det ju tur att passet såg ut som det gjorde. Hade nog kunnat gå högre i power snatchen, men tekniken blev lidande så jag valde att stanna på 46 kg. Det fick räcka helt enkelt. De 10 varven var skoj och ja, jag älskar ju att få göra mina tunga marklyft. Alla 10 marklyften gick bra även fast ryggen är lite trött efter gårdagens back squat..

Förra veckan hade jag mitt första besök hos kuratorn (terapeuten eller psykologen..kalla det vad man vill..). Jag fick till läxa att rabbla affirmationer. Veckan som har gått har jag försökt intala mig själv att jag är aktiv och handlingskraftig. Det har gått sådär..men men. Denna vecka tänkte jag satsa på en ny. Problemet är bara att alla på pappret jag har fått känns som en stor lögn. Hur kan det vara så svårt att vara snäll mot sig själv? Började fundera på en egen affirmation istället..det längsta jag kunde tänka var “ibland är jag ganska bra”. Inte riktigt den affirmation som jag ska ha..men, kanske är det en lagom dos för mig just nu? Affirmationer är nyttiga, och jag tror att vi alla skulle behöva påminnas hela tiden om att vi faktiskt är bra, kan saker eller ja, vad som helst positivt. Kanske ska man sätta upp en på spegeln i badrummet, eller på fläkten i köket eller någon annanstans där ögonen ofta vilar (nu är ju då frågan varför jag själv inte sätter lappar på dessa platser?).  Vad säger du till dig själv dagligen för att höja dig själv?

Nästa tisdag har jag ny tid hos terapeuten. Mitt mål med dessa besök är att sluta vara rädd. Rädd för ensamhet. Rädd för att bli sviken. Rädd för att inte räcka till. Rädd för att förlora. När jag slutar vara rädd så vet jag att jag har lärt mig älska mig själv, för när man gör det, då finns det inget att vara rädd för längre.

Leave a Reply

