Den där dagen.

Den är kommersiell. Men om det behövs så kan jag vara den första som erkänner att någon sorts uppvaktningen just idag känns lite speciellt. Jag kommer såväl ihåg pirret i magen när man gick på högstadiet. Skulle man få den där rosen? Skulle man våga gå fram till den där killen….eller ja, den sista frågan handlade väl inte om att våga för min del. Jag har nästan alltid varit den som vågar, den där tjejen med lite extra skinn på näsan. Det är nog också det som så ofta blir mitt fall..det är läskigt för andra när någon är lite mer rak än det normala. Men vad är normalt?

IMG_20140214_071738

Har haft lite diskussioner på sistone, eller det har snarare florerat en hel del diskussioner kring detta med hen och könsneutralitet. Det har fått mig att fundera. Jag är kvinna. Och jag ser inget hinder eller heller något jättespeciellt med det. Att vara kvinna ger mig vissa biologiska fördelar, men vad säger det annars? Det är mitt kön, inte vem jag är. Det jag framförallt är, är Camilla. Och Camilla..ja, vem är hon? Det är knappt att jag vet det, så varför ska mitt kön få avgöra det åt mig? Jag må var sårbar, men jag är också framfusig och direkt. Jag har muskler och jag tycker om att lyfta tungt. Gör det mig till mindre kvinna? Det kanske ger mig mindre bröst..men inte sjutton blir jag mindre kvinna för det. 

Jag blir så trött på att könet är det som blir avgörande i så många fall. “Inte kan du som tjej göra så! Det är så typiskt kvinnligt!” etc. Varför inte bara se mig som den individ jag är? Gör jaget till det primära och könet till det sekundära. Bara för att vi lyfter fram individen så gör vi inte könet mindre, men det blir inte det avgörande. Låt oss alla bara vara den vi är, precis så som vi vill vara och som vi är.

Jag kommer aldrig börja använda ordet hen, och jag skulle aldrig i mitt liv vilja bli inkvoterad bara för att jag har rätt kön. Jag är stolt över att vara kvinna. Herregud, det betyder att jag kan föda barn och skapa ett liv – det om något ska hyllas! Men resten..det handlar bara om Camilla. Att jag är just jag.

Så. Hur har Camilla spenderat denna kärlekens dag?
Helst hade hon gömt sig under täcket idag..men istället har hon jobbat och haft vilodag. Planen var att smita hem direkt efter jobbet och bara vara och tycka synd om mig själv. Men istället blev det en kväll med lillebror. Inte fy skam det inte. Min familj är min klippa, den finns alltid där – oavsett vad och när. Tack vare den är jag aldrig ensam, jag behöver bara se mig över axeln så känner jag ett lugn..

IMG_20140124_230521  

Imorgon åker jag, Emma och Milian till Uppsala. Det blir ett besök på CrossFit Uppsala (jag planerar att låta Emma testa på 300 FY…) och sen lunch med Fia. Jag har på känn att det blir en bra lördag..det är ju ändå Team 1337 som ska på roadtrip, och det brukar bli ganska så minnesvärt 🙂DSC_0754 (1)

Vi 1

Kram till er alla!

Leave a Reply

