En kväll med löpning.

Idag har jag träningsvärk i vaderna. Underbara träningsvärk. Känns lite underligt att löpning under milen fortfarande ger träningvärk men min teori är att det är mina skor samt underlaget som gör det. Springer sen nästan ett åt tillbaka i skor med noll drop, dvs minimalt med stötdämpning. Detta kräver att man kommer upp mer på tårna och slutar sätta i hälen i början av löpsteget (vad som är rätt och fel kan diskuteras i oändlighet, men jag tycker att detta fungerar för mig).

Innan denna vinter så har jag mest sprungit i skogen med dessa skor, dvs på ganska mjukt underlag. Milen har inte gett någon nämnvärd träningsvärk då. Igår sprang jag strax över 7 km på asfalt, och som sagt, idag är träningsvärken påtaglig och benen är stela. Så nog ställer det ändrade underlaget mer krav på hur löpsteget ser ut och vikten att springa rätt bli än mer viktigt.

Har haft lite problem med ömmande hälsenor. Nämnde detta för massören i tisdags och jag går nu runt med gul fin tejp över hela vaderna. Återigen försökskanin..inte mig emot inte. Tejpen ska hjälpa hjärnan och lederna att jobba mer korrekt och denna kinesiotejp ger en konstig känsla, obeskrivlig känsla som nästan är lite obehaglig i början. Kände mig kanske en aning stabilare i fotlederna igår, men det kan ju vara rent mentalt också. Hälsonerna känns dock inte lika ömma och strama längre (jaja, rörlighet..jag vet..).

Det var nära att jag aldrig kom ut på löpturen igår. Oväntade händelser innebar att kvällen försvann och det blev senare än jag hade tänkt mig. Men, jag hällde i mig lite BCAA, bytte snabbt om och gav mig sen ut i mörkret. Efteråt var jag riktigt glad och nöjd över att jag var hård mot mig själv för det är få saker som slår känslan efter att man har sprungit. Gårdagens pass påminde om tidigare löppass, bara en aning längre;
10 min löpning@Z1
7 min löpning@80% (6.02/km)
3 min löpning@Z1
7 min löpning@80% (6.16/km)
3 min löpning@Z1
7 min löpning@80% (6.32/km)
3 min löpning@Z1
7 min löpning@80% (5.52/km)
3 min löpning@Z1

En liten dipp tredje intervallen. Energin tog typ slut och det var mycket is och snö just den sträckan. Konstigt nog återvända energin sista intervallen och den kändes riktigt lätt, mycket glädjande känsla. Jag är ingen snabb löpare, men jag kan ändå se att mina tider börjar förbättras. Vet inte heller om jag vill bli en jättesnabb löpare heller..jag springer hellre långt.

183 dagar kvar till AXA idag! 197 dagar kvar till Bydalsfjällsloppet. Och det går bra nu.

Leave a Reply

