Våga vara duktig.

Jag har börjat fundera mer och mer på varför jag gör det jag gör. Varför jag hela tiden söker en massa utmaningar. Varför jag aldrig nöjer mig? Utåt sett så försöker jag alltid övertyga mig och andra att det beror på att jag vill se hur långt jag kan nå. Se när gränsen är nådd, OM det finnns en gräns. Och ja, det stämmer nog till en viss del att det handlar om det. Men det är inte hela sanningen.

Min strävan handlar i grund och botten om en osäkerhet. Rädsla, osäkerhet och en sviktande tro på mig själv. Genom att hela tiden utmana mig sjäv så söker jag efter bevis på att jag faktiskt klarar något. En bekräftelse från både mig själv och andra. Men, om jag aldrig lär mig lita på mig själv och våga tro på mig själv kommer ingen utmaning att vara tillräcklig. Jag kommer aldrig vara nöjd innan den dagen jag själv kan erkänna att jag är duktig.

Ingen annan än jag själv kan ge mig den ultimata bekräftelsen. Men jag är inte där än. Kommer jag nå dit? Ingen aning. Jag jobbar på det, men det är svårt. Jag får mycket hjälp på vägen. Jag har fantastiska vänner som tror högre om mig än vad jag själv gör. Jag har en coach som för länge sen har genomskådat vem jag egentligen är. Men de är bara hjälpmedel på vägen. Det är jag som måste göra grovjobbet.

Vi kan träna hur mycket vi vill hela vårt liv. Vi kan lära oss nya saker. Vi kan göra mycket med oss själva. Men i grund och botten kommer vi aldrig komma någonstans om vi inte har huvudet och tankarna med oss. Inte för att vi inte utvecklas eller blir starkare/smidigare/uthålligare etc eller smartare, utan för att vi inte kan uppskatta och faktiskt SE att vi kan allt detta. Utan tro och självsäkerhet missar vi allt. Det blir lite som att ha kakan där, stirra på den, men ändå inte äta den (typ..:)).

Hmm. Om vi alla skulle lägga lika mycket tid till mental träning som vi gör till att lyfta tunga vikter (som ett exempel) undrar hur världen skulle se ut då? Vem skulle jag vara då? Dags att ta reda på det kanske..

Hur många gånger om dagen klappar du dig på axeln och säger att du är fantastisk? Hur många gånger menar du det också?

Leave a Reply

