Med fokus på rätt sak.

Helgen har mest spenderats i Strängnäs. Inte heller helt ovanligt. Men ändå har helgen bjudit på nya erfarenheter. Jag och Marcus har hängt i tennishallen nästan hela helgen. Tennis. Vad kan jag om det? Typ inget visade det sig. Det där med att hålla koll på vem som leder och vad ställningen är är svårare än vad man tror (speciellt när den där rutan med poängställningen man har i TV saknas när man står precis vid banorna och tittar istället..). Stackars Marcus som ständigt får ha ett stort frågetecken i släptåg. Aja. Efter finalerna igår så kan jag iallafall räkna så länge jag har fullt fokus på spelet 🙂

Men. Det var inte det jag ville skriva om. Tankar och känslor väcktes igår. Jag såg flera matcher i helgen, och åldrarna har varierat från 8-40 år på spelaren. Och ja…hur uppfostrar vi egentligen våra kommande stjärnor? Vilka tankar, förväntningar och förhoppningar lägger vi på dessa barn? Det gjorde så ont i hjärtat varje gång jag såg de där sneglande blickarna upp till läktaren efter att en boll förlorats, men även vunnits. Att se den där frågande blicken som sökte bekräftelse och ibland förlåtelse. Vad hände med leken, lärandet och det roliga? Ett barn ska endast gå in på en plan (i vilken sport som helst) och ha roligt. Varje framsteg ska hyllas och eventuella misstag ska innebära extra pepp. Inget skakande på huvudet, himlande med ögonen eller besvikna blickar. Det räcker att man som person, vuxen som barn,  är besviken på sig själv..man behöver aldrig höra om någon annans besvikelse. För vad gör det för en? Inte hjälper det iallafall.

En sak som jag verkligen gillade med tennisen var det faktum att man i princip aldrig applåderade en poäng som berodde på ett misstag. Man applåderar när man har vunnit en boll på ett snyggt vis. Som sagt, hylla en framgång..det är dem vi växer av och med. Lika viktigt oavsett om man är 8, 27 eller 57 år gammal.

Var snälla mot varandra. 

image

Leave a Reply

