En vinst. En stor vinst.

Idag vågade jag. Jag utmanade mig, jag vågade och jag segrade. 

Idag har jag ställt mig på den där vågen. Utan att bryta ihop. En stor vinst!

Det här är första gången på två år som jag har vågat se efter vad jag själv väger. För två år sen tappade jag greppet rejält. Jag vägde mig dagligen och åt i princip inget alls. Att somna hungrig var det bästa som fanns och jag fick dåligt samvete om jag åt en banan då och då. En dag kom Emma hem till mig och tog vågen under armen och gick. Och det är för typ två år sen.

Vad är det som har varit så jobbigt? Vad är det med de där siffrorna som gör att jag har fått panik så fort vikt har kommit på tal? Som har gjort att jag totalvägrar att sitta i någons knä eller vägrar att bli buren? De där siffrorna säger egentligen inget alls om mig, eller ja, de säger väl att jag är en muskulös liten knubbis, men så mycket mer säger dem inte. Idag förstod jag det. Idag äntligen.

Hur har jag kommit hit då, hur har jag lärt mig att förstå? Jag vet egentligen inte. I somras vågade jag ju kasta tröjan på boxen. Det har nog gjort mycket, för det är ingen som har sett annorlunda på mig för det. Att Simon jämnt och ständigt ska göra det jag avskyr mest, dvs, lyfta upp mig och vandra runt med mig på axeln (jupp, det är så coachen behandlas på YesBox..) har nog också gjort sitt..han lever ju fortfarande och ligger inte som en platt fläck på golvet  🙂 Men framförallt handlar nog mycket om de fantastiska människor som jag har runt mig, som gång på gång påminner mig om att jag har ett värde i den jag är. Att jag är Camilla, och att allt det där runt omkring inte definierar mig. Det har nog gjort mycket, eller snarare allt. Folk tror ju faktiskt på mig, så då bör ju jag också göra det.

Jag hoppas och önskar att du aldrig hamnar där jag hamnade. Det är inte värt att börja mixtra med maten. Mat är gott. Mat behöver vi för att leva, bli starkare och orka mer. Vad var och en ska äta är upp till var och en – men snälla, hoppa inte över den där frukosten eller middagen, det är så lätt att hoppa nästa mål igen då. Livet är för kort för att ha dåligt samvete för att vi gör något som krävs för att hålla oss levande – lägg energin på roligare saker istället!

Nu ska jag snart sova, och jag tänker fasiken somna med ett leende på läpparna för jag har tagit ett stort kliv på min väg mot ett mer hälsosamt och friskare liv. Tack alla som på var och en på sitt vis har hjälpt mig till där jag är idag, vad hade jag varit utan er? 

pullup

Leave a Reply

