OPTathlon 2013

Sitter här hemma vid matbordet med en kropp som är skapligt trött och öm. Det börjar bli lite jobbigt att sitta för mina hamstrings är extremt stela. Och hur kommer det sig? Jooo..för idag har jag varit iväg på äventyr! OPTathlon i Uppsala närmare bestämt. Det blev lite hastigt bestämt att jag skulle vara med, så någon längre uppladdning har det inte blivit. Men vad gör det? Jag skulle ju dit för att ha skoj 🙂 Och roligt har jag haft! Tack CrossFit Uppsala för en fantastiskt rolig dag!

Sex olika event har vi gjort idag.

1. Bygg upp till max i Clean & Overhead på 10 min.

 

Denna såg jag fram emot då jag alltid tycker om att maxa. Jag satte ett mål på 75 kg – det skulle ge mig ett PB flera kg över vad jag tidigare har tagit. Jag kände mig lite osäker på clean då det har gått så där med dem den senaste tiden. Men, konstigt nog så satt allt idag! Alla vändningar kändes helt fantastiska och jag klarade faktiskt 75 kg, jag klarade tom 77 kg! Jag gick således från ett PB på 71 kg i C&J till ett PB på 77 kg..det är en ganska så bra ökning.

2. Trestegshopp från stillastående.

Haha, jag testade dessa i fredags. Och ja…vidare snygg är man ju inte när man hoppar. Och inte känner man sig vidare smidig heller när man gör dessa hopp. Alla andra flög fram och jag kände mig lite som en elefant som förgäves försökte få till något bra. Aja. Jag fick några meter i alla fall.

3. 500 m rodd – 90 sek vila – 500 m rodd

Jag var uppenbarligen inte den enda som hade ångest inför denna. Skönt att både se och höra. Första rodden gick hyfsat, mjölksyran började komma vid 300 m…höll ett någorlunda bra tempo iallafall. De 90 sek vila kändes alldeles för kort. Mjölksyran ville inte försvinna helt och pulsen var lite högre än vanligt. Tiden blev sämre denna omgång och jag ville inget hellre än resa mig från rodden och bara gå (satt i vilan och kände efter överallt för att ev kunna hitta en anledning till att smita undan..men vilan var för kort för att hitta något..). Det är galet hur mycket dessa row repeats sliter, det tog ett bra tag att bli sig själv igen. (Jahapp..nu sitter jag och tittar tillbaka på mina tidigare row repeats, och tydligen är detta den bästa jag gjort hittills – om jag hittar rätt vill säga, och jag som var besviken på mig själv..)

 4. På tid; 25 DU, 25 power snatch @30kg, 25 burpees, 25 DU

Även denna gav lite ångest då kroppen var seg efter rodden. Pulsen skenade så fort man hoppade några hopp i uppvärmningen men när jag väl fick börja köra så gick det bra. Lite för många fails på DU, men annars helt ok.

5. Kast bakåt med kula

Haha, jaaaa..det var ett annorlunda och roligt event. Inte så mycket att säga förutom att det gick hyfsat.

6. 3 km löpning

Jäklar vad jag stressade upp mig inför denna löpning. Jag har inga problem med att springa, jag gillar det verkligen. Men nu skulle jag springa på tid och springa samtidigt som andra. Jag visste redan innan att jag skulle komma sist, och det kändes jobbigt. Lite flashbacks från fysen under mina fortbollsår.. Varför stressa upp sig över en sån sak och inte bara ta det för vad det är? Blir till att jobba lite på det mentala här. Löpningen gick annars riktigt bra, sprang på km-tider som jag aldrig har gjort förut, så jag bör vara nöjd.

Sååå..det var min “korta” genomgång av dagen. När jag sitter och skriver den och tänker efter så blir jag lite arg på mig själv. Varför ska jag trycka ner mig själv så mycket? Varför kan jag inte förstå att jag faktiskt är duktig? Varför varför varför? Jag gör mig själv illa genom att tänka som jag gör och bara fokusera på det negativa. Det hjälper mig ju inte precis? Och vad är jag för coach och förebild om jag inte lever som jag lär? Här försöker jag få mina fantastiska atleter att förstå att de ideligen gör grymma prestation och så kan jag själv inte inse att jag också gör det..

Den mentala biten är viktig. Viktigare än vad man tror. Och jag tror nog att det är dags för mig att börja jobba mer med den. Jag ska inte vara min egen värsta fiende, jag ska vara min egen bästa vän och det är bekräftelsen från mig själv som ska betyda mest…hmm..hur börjar man?

Lånade några bilder från CrossFit Uppsala (hoppas att det är ok!)

OPTathlon 2 20131006

OPTathlon 1 20131006

PB - C&J 20131006

OPTathlon 3 20131006

OPTathlon 4 20131006 

Leave a Reply

