Bitter? Eller?

Funderingar en tidig morgon igen. Funderingar kring olika tävlingar. Kvalet till Nordic Showdown är över. Det har varit skoj att ”tävla” lite, alltid lika spännande kvällen innan ett event släpps. Jag är nöjd med min prestation, speiciellt med tanke på hur mycket gymnastiska skills passen har krävts men givetvis har jag saknat min styrka – de riktigt tunga momenten. Hatten av till er som gick vidare i alla fall, bra jobbat!  

I alla fall. Det jag sitter och tänker och funderar på är en slags saknad. Jag saknar det CrossFittävlingarna stod för..för ja, bara ett år sen. Det känns som om denna sport växer lite väl mycket just nu och att det vi kämpar så hårt för att behålla mer och mer rinner ut som sand mellan fingrarna..och då menar jag vårt community och vår sammanhållning, och ja, vårt sätt att tänka kan man väl säga. Jag har varit runt på olika tävlingar i år, dock tävlat mindre iår än vad jag gjorde som ”färsk” CrossFitare och varit publik mer än vad jag egentligen trivs med (nej nej, jag är ingen tävlingsmänniska jag inte..). Min känsla efter att ha varit betraktare på dessa tävlingar är att skillnanderna mellan elit och ”vanlig” CrossFitare börjar bli större, det ”vi alla” som tidigare var så tydligt börjar nu mer och mer bli ”vi vanliga” och ”dem duktiga”.

Jag minns känslan från SM 2011. Min första tävling. Jag hade tränat CrossFit i ett halvår. Jag var sååå nervös, men samtidigt förväntansfull. Jag hade hört så mycket om den härliga gemenskapen mellan alla tävlande, både elit och motionär. Och visst fick jag känna på den, det var den som såg till att jag genomförde det sista eventet på den tävlingen för min del. Glädjen jag kände i bröstet efter tävlingen var fantastisk. Det gjorde liksom inget att man kom in som nybörjare och inte klarade allt, man var lika välkommen ändå och man hyllades som en vinnare oavsett vilket resultat man gjorde.

Samma förra året. RCFFC 2012. Alltså, hur stolt var jag inte över att få starta i samma heat som abosoluta toppen i Sverige?! Och det är ju detta som har varit så fantastiskt med CrossFit – att alla kan tävla sida vid sida. Den nya CrossFitaren kan inspireras och motiveras av eliten, samtidigt som eliten utmanas mot varandra. Inget är givet innan tiden är slut och vem som helst kan egentligen vinna. Men..det börjar kännas som om detta börjar försvinna. De ”stora” tävlingarna är till för eliten och de små lokala som så få hör talas om lämnas till de vanliga. Varför blir det så? Varför ska CrossFit bli som alla andra sporter där eliten lyfts fram och den vanliga glöms bort? Vad hände med känslan av att vi alla är vinnare?

Givetvis är det roligt och inspirerande att se när de bästa gör upp om olika titlar och jag är grymt imponerad av de prestationer de bästa gör. Men, om skillnaderna blir för stora så kommer en del av inspirationen att försvinna, känslan av att vägen dit är omöjlig kommer att infinna sig. Och det beror på att man inte är en del av det hela, utan man står istället bredvid och betraktar.  

Det jag är lite orolig över är att vi kommer att tappa den breda massan på tävlingarna. Och då menar jag inte bland de som är med och tävlar utan publiken. Vi som är insatta i CrossFit kommer alltid tycka att det är roligt att gå och titta på de bästa och heja på dessa. Men hur motiverar jag t.ex min familj eller vänner utanför CrossFitens värld att gå och titta? Dem kommer ju inte kunna känna igen sig i atleten som tävlar och kommer därmed inte lockas på samma sätt. Vi kommer att få fortsätta höra ”jag måste bara träna lite mer sen kan jag börja med CrossFit…”, för de har bara sett en sida av CrossFiten ch dess utövare.

Jaa..är det tävlingsmänniskan i mig som är bitter över att jag inte får vara med och tävla som talar, eller finns det någon mer som känner som jag? Börjar vi tappa det vi varit och är så stolta över?

Leave a Reply

