Så länge man är normal klarar man allt.

Sitter och tittar på ett avsnitt av “Debatt”. 5:2-dieten diskuteras. Och jag är arg. Arg på denna jäkla hysteri som genomsyrar vårt samhälle just nu. Vikthets, diethets – hela tiden kommer nya mirakelkurer som ska få oss att gå ner i vikt (helst så snabbt som möjligt och hur enkelt som möjligt). Förstår inte folk vad det gör mot oss?! Hur skadligt detta är? Vem tänker på den där unga flickan eller pojken som är besviken på sitt yttre? Eller unga..det finns vuxna som tänker likadant – vars liv styrs av hur de ser ut och vad samhället tycker om dem. Som kommer testa varje metod som finns för att förhoppningsvis må lite bättre. Är deras välmående så lite värt att man kan strunta i det för att den breda massan ska få ytterligare ett enkelt sätt att gå ner några kilon efter semestern. Du som vuxen människa med barn – vad sänder du för signaler till dina barn när du struntar i att äta mat två dagar i veckan?

Normala människor. Det är något som är återkommande. Normala människor kan äta enligt dessa dieter, de klara av, som i det här fallet, att fasta två dagar och äta fem. För dem gör det inget. Den normala människan klarar allt. Men vem sjutton är normal? Vem avgör vem som är normal? I detta fall anses således inte jag vara normal. Jag ramlade nämligen dit. Jag var svag! Och det gör mig ännu argare att inte bara jag själv tycker att jag är en dålig och svag människa – nu ska hela samhället tycka det också! För det är ju exakt det som sägs när man hänvisar till den normala människan, vi kategoriserar återigen människor i normal och onormalt efter hur vi klarar att följa den norm som gäller. Fast, det är väl mitt eget fel att jag var svag?

Så många säger att de har koll på hur de tänker och vad de gör. De blir aldrig extrema. Men är inte varje diet ett steg mot det extrema? Jag trodde jag hade koll. Att jag visste vad jag gjorde. Men ändå satt jag där en dag – hade inte ätit frukost, ingen lunch och fick dåligt samvete för att jag funderade på att äta en banan efter dagens träningspass! När gick det så långt? Allt började ju bara med att jag så oskyldigt valde att följa en diet som skulle få mig att må bättre! Så många tror att de har koll och så kommer den där dagen då de märker att gränsen är passerad, och inte med bara några små kliv utan med flera kilometer. Men just det – det drabbar ju aldrig den normala människan, bara den svaga…

Sluta mixtra med maten. Sluta lyssna på vad “experterna” säger. Lyssna på vad din kropp behöver. Läs på! Vad innehåller den mat vi äter. Vad behöver vi äta för att kunna leva. Strunta i vad vågen visar och hur mycket grannen har gått ner. Börja röra på dig. Sluta stressa! Njut av livet och gör det du tycker är roligt. Det är inga mirakel, det är ett vanligt liv, men det kommer ta dig så mycket längre än vad en liten diet kommer att göra..och du riskerar inte att fastna i ett beroende där du inte vill vara.

Jag vet inte vad jag vill få ut av detta. Jag är bara så arg. Så arg på att fokus läggs på fel saker. Att vi är så insnöade på att gå ner i vikt att vi glömmer att mat bara är en del av en helhet. En helhet där varje pusselbit fyller sin roll och är lika viktig. Mat, stress, sömn, livsglädje och motion – vi behöver allt, och det är naivt att tro att bara en del av dem alla ska hjälpa oss till att må bättre. Men men..jag kanske har fel. Kanske är det rätt att sova 5-6 timmar varje natt (där dessutom större delen av sömnen är orolig och lätt), väckas av en väckarklocka som alltid ringer för tidigt, strunta i frukosten (det är ju fastedag!) stressa till jobbet, jobba 8 h utan lunch (det är ju som sagt fastedag!), stressa hem för att ge barnen mat och på något vis förklara för dem att mamma/pappa äter inget idag för det är ju ändå fastedag och mamma/pappa mår jättebra av det (alltså, vilket barn går på det?), och sen sätta sig i soffan och titta lite på TV (på fastedagen ska man ju ändå inte röra på sig, och fastedagen löser ju ändå det där med viktnedgången) för att sen gå och lägga sig och återigen sova ganska så dåligt. Det kanske är det livet som är det mest optimala, vad vet jag?

 

Leave a Reply

