”You are the new sexy/skinny/perfect/ vilket annat superlativt ord som helst”

Igår ramlade jag över följande blogginlägg; http://reembody.me/2013/09/10/the-6-most-shockingly-irresponsible-fitspiration-photos/

Ett fantastiskt bra blogg inlägg som fick mig att tänka till en aning. Jag är så van att se dessa ord, uttryck och bilder i den värld jag lever i att jag inte tänker på vilken effekt de har på mig samt min omgivning. Jag har alltid tänkt att de ideal jag sätter på mig själv kommer från just mig själv, att vad resten av samhället säger egentligen inte spelar någon roll. Men, detta blogginlägg fick mig att förstå att det inte är så…att hur stark man än tror att man är så ”hjärntvättas” man av omgivningen till att tro att något ska vara på ett visst sätt.

Jag fastnade specifikt för två av bilderna i inlägget – #3 och #5. Och det framförallt för att jag själv kan relatera så pass bra till dem. Om vi börjar med #5 – ”Strong is the new sexy/skinny/etc”. Som jag har nämnt i tidigare blogginlägg så har jag länge kämpat med min självbild och haft svårt att vara nöjd över mig själv. Som sagt, jag trodde att det främst berodde på mig själv och mina krav – men är det verkligen så? När vi matas med bilder som de som presenteras i inlägget så är det kanske inte så konstigt att vi börjar se det som det ultimata målet? Det blev så mycket mer tydligt i blogginlägget när författaren la till bilden på Kristin Rhodes – en fantastiskt stark kvinna, men som aldrig skulle få stå som frontfigur för ”Strong is the new sexy/skinny/etc”. Och varför är det så?! Varför kan inte samhället få se hur olika människor ser ut? Varför ska den där idealbilden hela tiden få så mycket plats – varför måste det finnas en idealbild? Varför kan vi inte ha slogans som – ”You are the new sexy/skinny/perfect/ vilket annat superlativt ord som helst”?. Du är vacker precis som du är och anledningen till att du är det är för att du är du – och du är unik. Ta tillvara på det och var stolt, oavsett hur du ser ut. (Jag vet..lättare sagt än gjort..)

#3 då. Är inte det ett bra sätt att tänka? Hur många är vi inte som ständigt försöker klämma in ett extra träningspass? Som hela tiden vill pressa oss lite extra? Hur många av oss döljer ett beroende och en fixering bakom en passion? Jag har gjort det, och jag tror att jag fortfarande gör det i en viss mån. I snart 3 år har jag brottats med fel syn på mat och haft träning som ett sätt att dämpa ett dåligt samvete. Åt jag något onyttigt så kontrade jag med en löptur eller ett extra pass på gymmet. Genom att använda ett uttryck som det på bilden var det ju så enkelt att dölja detta destruktiva beteende, och i den rådande hälsoboomen vi är i så sågs ju allt bara som något positivt! Är man sen lite rundare än idealet (!) så uppmuntrar ju omgivningen en dessutom när man kämpar på så fint för att nå den där bilden av just –  idealet. Ser ni hur man bara kommer djupare och djupare ner? Det finns egentligen inte så mycket mer att säga om den bilden, jag tycker att författaren till blogginlägget förklarade mycket bra vad som är problemet med en slogan som den..vad tycker ni?

Jag skulle säkerligen kunna skriva på en hel del mer om detta. Men jag är rädd att allt bara blir mer och mer flummigt, det är så svårt att få ner allt man har i huvudet i text och att få allt att låta så som man menar det egentligen. För att summera det hela, och som jag har skrivit tidigare, så handlar allt i slutänden om att vara nöjd. Nöjd över den man är, och att dessutom hela tiden komma ihåg att det är ens egna mål man eftersträvar, ingen annans. I slutändan så är det ju ändå vad vi själva tycker om oss själva som räknas.

Ha en fortsatt fin dag!

Leave a Reply

