Tough Viking 2013

Idag tävlade jag visst. Jag har haft en konstig uppladdning inför dagens Tough Viking, jag har på sätt och vis inte tänkt på att det faktiskt väntade ett lopp på 12 km med diverse hinder idag. Kanske för att jag mest bara såg det som en rolig grej och inte en regelrätt tävling. Jag har inte ens varit nervös..även fast det var ett tag sen jag sprang en längre distans. MEN! Jag har ändå med spänning sett fram emot detta lopp, det är ju dessa lopp jag älskar – de där lite mer extrema 🙂

Inför start blev det lite stressigt då det blev lite stul med tunnelbana. Framme vid Gärdet 30 min innan start..och då skulle man hinna med det där obligatoriska toabesöket samt lämna in väskor (och dessutom leta reda på nya säkerhetsnålar då mina hade försvunnit). Det blev tillslut en spångmarsch in i startfållan och vi klarade det med några minuters marginal. Efter lite peppning från speakern så gick sen starten. Direkt väntade ett hinder! Eld! Inte så farligt hinder, även fast man kände hettan från elden under benen när man hoppade över. Det var snabbt forcerat i alla fall.

Kort löpning uppför en kulle och på toppen väntade nästa hinder. Och detta hinder var faktiskt lite oväntat kan man säga då det var ett levande hinder – ett amerikanskt fotbollslag! De kunde dock ha varit lite tuffare mot en för det var ganska så enkelt att komma förbi..efter detta hinder så¨var det lugnt ett tag. En längre löpning om ca 3 km väntade i kuperad terräng. Fin miljö att springa i var det verkligen, men tankarna gick mest kring de hinder som låg framför en.

Väl tillbaka ute på gärdet så började det riktigt roliga. Det som möte oss när vi kom ut från skogen var flera containrar som skulle passeras. Upp först och sen ner…upp gick ok, fick hjälp av min fina teamkamrat där det var lite för högt, men större delen fixade jag själv (känner mig lite stolt då såna saker tidigare har varit en omöjlighet). Läskigast på detta hinder var att ta sig ner hela tiden, det var så in i nordens högt! Eller så var det jag som var lite feg..armarna fick jobba på bra för att hålla emot på vägen ner och blåmärken var nu ett faktum. Men, igenom kom vi.

Vi fortsatte springa på, löpningen på Gärdet var tuff då underlaget var ojämnt. Men, det är så det ska vara – så det var bara att anpassa löpsteget och farten. Nästa hinder var ett hinder som passade mig perfekt! Isvak! Inte så farligt kallt, men visst reagerade kroppen ändå av kylan. Man ville inte ligga i för länge och när man väl kom upp igen så var det lite trögt att få upp farten igen. 🙂

Hmm..vad kom sen? Det var hinder så som; armgång (jag fegade ur i detta hinder och gick faktiskt bredvid..dumma mig!), krypa under taggtråd (jobbigare än vad man tror!), krypa i tunnel (kändes enkelt), springa genom däck (jupp, jag snubblade givetvis!), krypa under nät (tappade skon!), klättra upp 4 m i en ställning och sen ner igen (läskigt, men ändå ett hinder som passade mig! ) samt The Cage – där man skulle upp över ett hinder och sen ner under nästa (återigen, jobbigare än vad man tror, och det hade helt klart underlättat om man var några cm längre..men, jag klarade det bättre än vad jag trodde att jag skulle göra)

Sista kilometrarna sprang vi bort från Gärdet och här väntade fler vattenhinder. Grymt skoj! Först kustjägarn – en lång sträcka i vatten, lera och vass där man varvade simning, krälande och gång. För att vara en person som egentligen inte gillar att smutsa ner mig (det är sant! jag vägrar till och med blanda en deg med bara händerna! :)) så älskar jag utmaningar som denna. Det var så där härligt småjobbigt att springa och simma i vattnet med kläder och skor på, och lite varstans försvann fötterna ner i djupa hål. Lite mer löpning när man väl kom upp och sen ytterligare ett vattenhinder – dock lite snällare än det tidigare. Det sista vattenhindret väntade när vi kom tillbaka till Gärdet – dirt tank! Smutsigt härligt vatten där man skulle ner mer huvudet också 🙂 Fantastiskt! Vid det här laget hade min vader börjat krampa rejält och jag fick snällt stå stilla ett tag i detta härliga vatten och vänta ut det värsta.

Upploppet kvar nu bara, samt sista hindret – el! Jag kände dock bara av elen en gång i detta hinder, eller så låg allt för mycket fokus på mina stackars vader. Efter detta hinder var vi äntligen i mål – hur skönt som helst! Tack Pierre för all draghjälp!

Såå..för summera det hela. Tough Viking var ett fantastiskt skojigt lopp där man fick testa på det mesta och verkligen utmana sig själv Roliga hinder och en rolig bana där man hela tiden kunde se de andra löparna. Det jag hoppas på till nästa år är väl ännu mer utmanande hinder, samt dusch eller omklädningsrum när man kommit i mål och kanske banan istället för Red Bull 🙂 Men, annars är jag grymt nöjd med hela evenemanget och jag rekommenderar verkligen alla som är sugna på en utmaning att anmäla er nästa år! 🙂

En bra dag helt enkelt..även fast jag just nu har skapligt ont i kroppen. Ska bli intressant att se hur jag mår imorgon, samt hur många fler blåmärken som kommer dyka upp. Tack alla som var med och förgyllde denna dag!

Tough Viking (2)Alltså, jag är en fegis som tycker att det är lite såläskigt att ta mig ner den där korta biten (precis passerat isvaken)

Tough Viking (3)

Tough Viking (1)Tittar man noga så ser man att det är mitt huvud som sticker upp..kallt!

Leave a Reply

