Äsch, vad gör väl lite vind?

När man står nedanför fjället och märker att det blåser ganska så rejält borde man förstå att det bör blåsa ännu mer på toppen av fjället..tycker man i alla fall…varför ska man då envisas med att ta sig hela vägen upp?

Jaa, jag har tjatat ett tag om att göra en topptur..eller i alla fall utforska några andra spår än de vanliga jag brukar ta mig runt i Sälen. Förra sommaren samt året innan det så har ett av etappmålen för löpningen varit Hemfjällsstugan – en våffelstuga som du bara kan ta dig till via skoter eller skidor på vintern. Så, jag tänkte att jag bör ju testa att ta skidorna dit någon gång. Sagt och gjort, igår bar det av. Fick som tur var med mig två av de jag körde Stafettvasan med som sällskap. Uppåt gick det riktigt bra, armarna var lite trötta från vasaäventyret, men vi hade ju medvind (!) upp så det var ganska så lugnt..desto högre upp vi klättrade desto mer blåste det.

Tillslut kom vi fram till stugan, skrattade lite åt svårigheterna med vinden den sista km (de kom ju faktiskt några kastvindar från sidan då..) och köpte sen varsin kaffe i stugan. Hittills en perfekt topptur 🙂

Sen var det ju bara det här med att ta sig ner igen..det som tidigare var medvind blev ju givetvis motvind nu. Och av någon anledningen blåste det ännu mer vid det här laget (har för mig att man hade gått ut med varningarna gällande vinden tidigare på dagen också..). Det blev inte så mycket skidåkning ner. Det blev mer vandring med skidor på fötterna. Jag har ALDRIG varit med om en sån motvind. Stod man stilla för länge så åkte man bakåt..det var bara att trycka ner huvudet och gå framåt steg för steg. Nedförsbacken som man hade sett fram emot efter all klättring uppåt fick man antingen köra diagonalstil i eller i bästa fall staka sig ned för. Jaaa, lite vind är väl inte så farligt?

Sammanlagda sträckan var 10 km..jag var dock lika slut som efter ett Vasalopp när vi väl kom fram till bilen. Kanske inte så konstigt att jag ville sova redan innan klockan 22 (inte helt ok en lördag..). Roligt och vackert var det i alla fall, helt klart värt allt besvär..och ja, jag skulle nog göra om det igen..

Kom precis hem från Sälen annars. Det har varit en helt underbar helg. Hade gärna stannat längre. Imorgon är det tillbaka till rutinerna som gäller igen. Nu sova 🙂

20130302_140845    20130302_145745  IMG_20130302_154605

Leave a Reply

